Hur är en gråstarrsoperation?

katarakt

Gråstarr drabbar många människor. Inte bara gamla, det verkar gå neråt i åldrarna. Inte för att jag är purung men jag är heller inte gammal och skröplig. Gråstarr är obotligt, dvs det finns ingen medicinsk lösning på sjukdomen. Gråstarr innebär att ögats lins blir grumlig av döda celler, synen försämras och det slutar med total blindhet. Jag minns min moster när jag var barn, hennes pupiller blev alldeles vitgrå och stängde ute allt ljus.

Idag opererar man istället. Det görs 80.000 gråstarrsoperationer per år i Sverige och det är en av de vanligaste operationerna i landet.

I vintras upptäcktes att jag hade gråstarr i båda ögonen. Jag är rätt duktigt närsynt och har haft glasögon sedan tredje klass. Närsyntheten slutar accelerera när man växt färdigt och mina senaste glasögon har jag haft i säkert 10 år. I höstas bytte jag och då hade närsyntheten till och med gått tillbaka. Men i vintras, när jag tittade på stjänhimlen upptäckte jag att jag såg dubbelt på högra ögat. Varje stjärna var representerad med två ljuspunkter. Detta tilltog och snart såg jag dubbla lyktstolpar och fick svårt att läsa texter på skyltar. Min optiker konstaterade att min närsynthet hade börjat försämrats en hel del. Det var inte fel på glasögonen som vi först trodde.

Efter att ha konstaterat gråstarr fick jag remiss till Capio Medocular i Uppsala. I morse var jag där och opererade båda ögonen. Jag hade läst en del på nätet hur det skulle gå till, men det fanns förvånansvärt få ”ögonvittnesskildringar” om hur det är. Så jag tänkte bidraga med en om det kan hjälpa någon.

Skräckbilden från Clockwork Orange föresvävade mig.

Skräckbilden från Clockwork Orange föresvävade mig.

Det låter onekligen lite läskigt att operera ögonen. Får man sen veta att man bara får lokalbedövning, att de skär hål i ögat och spränger bort den riktiga linsen med ultraljud, suger ut den och injicerar en ny konstgjord lins som vecklar ut sig i linssäcken, så blir man kanske lite tveksam. Och man kan förstås inte ens blunda!

Operationen

Vi anlände till Medocular strax före åtta i morse. Vi, det var Ulla och jag. Man ska nämligen inte köra bil efteråt, så Ulla var min chaufför. En kvart senare blev jag inkallad för förberedelser. Det var inte särskilt dramatiskt, en syster kollade att det var jag och droppade pupillvidgande medel och bedövningsmedel i båda ögonen med jämna mellanrum. Jag fick ett huvudskydd på skallen och skoskydd på skorna. Doktor Pekka Niemelä kom och berättade lite mer om proceduren och vi gick igenom det vi pratat om innan, dvs att vi siktade på att ändra synen från -10 till -1,5 med de nya linserna.

Inne i operationsrummet fick jag ligga ner i en tandläkarliknade stol och fick mera droppar i ögonen och ett par sköljningar. Man tvättade mig runt ögat och satte på en operationsmask i vilken man gjorde ett hål för det högra ögat. Masken höll fast mitt ögonlock så jag inte kunde blinka.

Pekka fällde fram operationsmikroskopet vars intensiva lampor bländade högerögat totalt. Jag badade i ljus. Pekka berättade vad han gjorde och gick in i ögat och linsen och jag kunde se hur ljusskenet rörde sig. Det kändes absolut ingenting. Efter ett tag startade ultraljudsbehandlingen och sedan applicerandet av den nya linsen. Sen var det klart. Det tog en kvart. Kändes inte alls och var inte det minsta läskigt. Det enda jag upplevde var ett ljusspel. Sedan gjordes samma procedur med andra ögat.

Hur är det då efteråt?

Direkt efter operationen är man lite omtöcknad av ljuset. Och synen likaså. Eftersom man får pupillvidgande droppar så är man rätt ljuskänslig. Solglasögon rekommenderas. Sedan tar det ett antal timmar med rätt dimmig och grumlig syn (i alla fall för mig) innan det börjar klarna. Det är kväll nu och det är först nu jag kan börja läsa och skriva även om det fortfarande är lite dimmigt. Jag har fått dragit ner ljusstyrkan på skärmen och zoomat upp textstorleken för att kunna skriva detta. Ögonen känns lite trötta eller ”grusiga”, men man ska undvika att röra eller gnugga dem. Det går förmodligen över. Det tar fem, sex veckor innan det stabiliseras ordentligt. Under tre veckor efter operationen ska man droppa sina ögon med Voltaren för att undvika inflammationer.

Resultatet då?

Det är för tidigt att säga, men jag kan redan konstatera att jag ser bättre utan glasögon än jag gjort på många år, trots att blicken fortfarande är lite disigt. Jag är fortfarande närsynt och ska prova ut nya glasögon. Jag får rapportera om slutresultatet längre fram.

En eloge till Medocular för fint omhändertagande och en smidig operation är på sin plats.

.

- – -

Tillägg: Dag 2

Dimmigheten från igår är borta idag och allt känns mycket klarare. Min skarpa närzon (utan glasögon) har ökat från någon decimeter till nära två meter vilket är en häftig upplevelse. Pupillerna har börjat dra ihop sig, men generellt upplever jag livet som ljusstarkare och färgerna är lite klarare. Grumligheten i de gamla linserna stängde ute ljus och färger, antar jag  Använder fortfarande solglasögon utomhus och det kommer nog att vara så ett tag.

Jag var till min optiker idag och provade ut ett par tillfälliga glasögon så jag kan köra bil och se på avstånd. Han mätte upp vänsterögat till -1,5 och högerögat till -1,0. En mycket lyckad operation med andra ord. Åkte till jobbet efteråt och kunde konstatera att jag utan problem kan arbeta framför datorn utan glasögon. Det ni. Och ikväll behöver jag inte förstora texten på skärmen för att kunna skriva. Detta är ju en högvinst.

- – -

Tillägg 2: Dag 4

Klarsynen och skärpan har blivit ännu bättre. Hade lite problem med riktigt finstilta små texter i början, men de är helt skarpa nu. Ljuskänsligheten har gått tillbaka. Har också hämtat ut mina tillsvidareglasögon idag, så nu ser jag som en örn även på långt håll. Om ca fem veckor ska vi göra en ny synkontroll.

- – -.

Tillägg 3: Många månader senare

Efter den sista synkontrollen konstaterade vi att resultatet var mycket lyckat. Vi hade siktat på -1,5 och undersökningen visade -1,5 på det ena ögat och -1,4 på det andra. Jag har aldrig sett bättre i hela mitt liv. Jag är lyckligt nöjd med operationen och tacksam för att jag idag kan se bra (om inte perfekt på avstånd) även utan glasögon. Fantastiskt med andra ord.

- – -.

Tillägg 4: Åtta månader senare

I vintras märkte jag att jag började se lite sämre på vänstra ögat. Och efter en ny synundersökning visade sig att linsen hade rört lite på sig så att brytningen blivit annorlunda. Men tack vare duktiga optikter på Lewins Optik så fixar vi det med ett nytt glas. Kanon.

One thought on “Hur är en gråstarrsoperation?

  1. Vad skönt att det gick så smidigt! Vad bra att du skriver om det så andra som ska opereras kan bli lugnade. :)

Kommentera

