Mer om PhotoPainter

Har kluddat lite mer med att göra tjusiga målningar från utvalda foton. Det är riktigt kul och slutresultatet blir riktigt bra. Här kommer ett litet vernissage och lite reflektioner om programvaran jag testar. Klicka för att förstora (och klicka igen om det behövs).

I blåsväder. En snabb akvarell från ett foto.

En bild från Orust med lite västkustvindar.

En gatuvy från Paris.

En stämningsbild från någonstans (hittade den på Flickr)

Ullas kameler.

Ulla själv.

Sigge, en kattkompis på vår gräsmatta.

GMX PhotoPainter är ett program som utvecklats av en liten firma i Argentina. Jag fick syn på den i nyhetsflödet i slutet av förra veckan och efter ett besök på deras hemsida bestämde jag mig för att ladda hem testversionen (tillåter 10 uppstarter). Och så började jag leka med den. Resultaten blev så bra att jag köpte programmet för $59.

I programmet öppnar man ett foto från hårddisken (eller kopierar den från webben). På arbetsytan syns fotot svagt i bakgrunden, men man kan steglöst ställa in hur mycket det ska synas eller tona bort det helt. PhotoPainter har en uppsättning standardverktyg för oljemålning, vattenfärg, krita, penna eller hårig borstpensel. För varje pensel kan man ställa in bred och längd på penseldragen samt välja mellan ett antal penselmönster.

Efter att man valt pensel så börjar man måla på arbetsytan. Penseln plockar upp fäger och mönster från det underliggande fotot och resultatet blir olika beroden på vad man valt. Under målandet kan man byta pensel, teknik och kombinera dem tills man är nöjd.

GMX PhotoPainter för Mac är version 1.0 och den har lite kvar att önska, se min andra blogrecension. Har varit i kontakt med utvecklarna och de har åtminstone tagit del av mina önskemål för nästa version.

Programmet är kul att använda och tillräckligt bra för att skapa rätt imponerande resultat. Det kommer inte upp i proffsklass som till exempel Corel Painter, men så är det rätt så stor skillnad på prislappen (Painter kostar över 3.000 kr). Ser fram mot version 2.0.

– –

