Black Swan ★★★★

Jag brukar inte titta på idrottsfilmer därför att det inte är min värld. Balett är inte heller min värld. Trots det så har jag sett Black Swan. Mest för att den är en tippad vinnarfilm på nästa Oscarsgala. Svansjön är liksom inte min grej.

Men Darren Aronofsky psykologiska drama ger filmen udd och motorik. Black Swan handlar om den hårt arbetande och perfektionistiska balettdansösen Nina Sayers (spelad av Natalie Portman, princessan Amidala i Star Wars, ni vet) som så gärna vill få huvudrollen som Prinsessan Odette i Svansjön. Hon är den perfekta vita svanen tycker balettmästaren Thomas Leroy (spelad av Vincent Cassel) men saknar den glöd, utlevelse och passion som krävs i den samtidiga rollen som Odettes onda syster Odile, den svarta svanen.

Filmen blir ett bitvis surrealistiskt psykologiskt drama där Nina söker sina passion, hindrad av sin rädsla, sin perfektionism och sin överbeskyddande f d balettmorsa (Barbara Hershey). Värsta rivalen Lily (Mila Kunis) öppnar dörren…

Efter ett tag glömmer man bort att det handlar om balett och man blir en del av det hela. Sevärd film som är skickligt gjord och moget karaktäriserad av Natalie Portman.

.

★★★ (Mycket bra)

.