Först kom jätten Glufs, sedan kom Glufs-Glufs.

Minns ni den gamla goda tiden? Vi pratar om 70-, 80- och en bit in på 90-talet. På den tiden fanns det duktiga fackhandlare inom de flesta branscher i butiker i city. Oavsett om man skulle köpa en cykel, ett tält, en ny stereo eller en madrass, så fanns det kunniga människor att prata med. Man kunde prata keramiska gramofonpickuper med grabbarna i radioaffären i halvtimmar, eller diskutera livligt vilken gängtyp som var bäst för plåttak med gubbarna i järnaffären. De är borta nu. Nu för tiden Googlar man istället.

Under 80- och 90-talet lanserades ett antal stormarknader under namnet OnOff runt om i landet. De låg utanför city, hade låga kostnader och ett stort sortiment. Deras främsta vapen var priset. Åtskilliga fackhandlare såg sig utkonkurrerade av jätten Glufs. Mycken fackkunskap gick förlorad. För ute på Glufs stormarknad fanns inga att fråga, där handlade bara om att sälja. De såg ut som frågetecken om man nämde keramisk pickup och började genast Googla.

När köpcentran utanför city växte och folket strömmade till så kom nästa jätte. Han hetta Glufs-Glufs och var ännu lite värre än Glufs. El-Giganten kunde spotta ur sig ännu mer kapitalvaror, kaffebryggare och tvn till ännu lägre priser till ringlande köer av kunder som hellre köpte billigt än bra.

Men 2006 kom värstingen av dem alla, jätten Glufs-Glufs-Glufs, eller Mega-Glufs till stan. Han kallade sig Media-Markt eller Bauhaus och började till och med att käka upp de mindre jättarna. Flera har packat ihop och nu senast OnOff.

Satte krokben för sig själv

Så föll nu den första jätten Glufs (OnOff) till slut, offer för sin egen affärsidé, med 800 miljoner i skulder. Att falla på eget grepp, brukar man säga.

Och nu väntar vi med spänning på nästa Stora Jätten MegaMega-Glufs eller Wal-Mart som kommer att äta upp precis allt. Därefter är det bara aliens som kan slå det.

OnOff hade drygt 60 butiker och en omsättning på 3-4 miljarder SEK och en förlust på 800 miljoner.
El-Giganten har också drygt 60 butiker och en omsättning på 4 miljarder SEK och går med 250 miljoner i förlust.
Media Markt har 500 butiker i 16 länder och omsätter ca 190 miljarder SEK och går med ca 300 miljoner i förlust i Sverige.
Wal-Mart omsätter 2 700 miljarder kronorm vilket är mer än hela Sverige. 
IKEA finns i 44 länder och omsätter 212 miljarder.
 

Man kan med rätta ställa sig frågan om girighet är den bästa drivkraften? Priset är det sämsta och mest sårbara konkurrensmedlet. Det finns alltid någon större som kan sälja lite billigare. Visst hade småskaligheten sina uppenbara fördelar? Men det var då det, innan vi kunde Googla. Vi får aldrig mer tillbaka det.

– –

Annonser