Bugatti Veyron

Om du ser denna bil cruisa runt i Västerås så kan du vara säker på en sak: Jag har vunnit en massa miljoner på nåt vis (jag som varken tippar, spelar på Lotto eller köper Trisslotter).

Det är fantastisk drömbil. En Bugatti Veyron. Ett monster till bil i en tjusig och respektingivande förpackning.

Namnet Veyron har den fått av den franske racerföraren Pierre Veyron som vann 24-timmar Le Mans 1939 för Bugatti. Dagens Veyron har en W16 cylindrig motor i form av två V8:or med fyra turboaggregat, 64 ventiler, 10 kylare, svindyra specialdäck och den ger upp till 1200 hk (vilket behövs för att komma upp i rekordfarten 434 km/h). Det är världens snabbaste serietillverkade standardbil (om man nu kan kalla den för det).

Körupplevelsen lär vara helt fantastisk. Inte ens i de svindlande hastigheterna som Veyron förmår så är det på bekostnad av åkkomfort eller stabilitet. När bilen kommer upp i 220 km/h så sänks den och en spoilervinge lyfts (som trycker ner bilen mot vägbanan). Spoilern vrids upp och används även som luftbroms vid inbromsningar.

Världens snabbaste standardbil är en fantastisk skapelse. Men också kanske världens mest onödiga maskin (det sägs att specialdäcken kostar 25.000 Euro per set och kan bara bytas i Frankrike). Men kanske någon måste väl bevisa vad som är möjligt. Och varför inte franska Bugatti, ett gammalt känt märke av kvalitetsbilar och sportbilar (numera ägda av Volkswagen Group).

Klassisk Bugatti

Suck.

Om du ser en annan Bugatti Veyron överhuvud taget någonstans i världen så vet du att någon annan än jag har pungat ut med drygt 10 miljoner. Totalt har drygt 290 exemplar sålts sedan 2005 då den lanserades.

Se filmen 🎥

Bugattis webbplats

Annonser