Mac Pro mot iMac

En gammal trotjänare och pålitlig arbetshäst börjar sjunga på sista versen. Grafikkorten och hårddiskarna beter sig emellanåt och jag skulle inte gilla att en dag bara upptäcka att den är finito. Den har gjort ett gott jobb. Den har i stort sett varit påslagen och snurrat sedan leveransen 2007 utan några störningar. Det bara fungerar.

Det är en åttakärnig Mac Pro 2 x 3 GHz Intel Quad-Core Xeon-processorer. En riktig värsting 2007. Idag blir den rejält frånsprungen av en iMac med Core i7.processor. Så tronföljaren blir en 27″ iMac i7 maxad med 16 GB RAM, 2 TB hårddisk + supersnabbt flashminne för systemet samt dubbla Thunderbolt-DVI-kablar till mina två extra monitorer. Det blir första gången på åtskilliga år som jag inte behöver ha en stor aluminiumburk vid mina fötter. Dessutom kostar en iMac mindre än hälften av vad en ny maxad Mac Pro kostar.

Förresten så måste jag säga att jag börjat använda TrackPad sedan OSX Lion kom och gillar det. Mighty Mouse får oftast vila.

.

.

