Contagion ★★

Julfilm 1:

En ny film om en dödlig virusepedemi. Storyn är den klassiska. Ett nytt virus upptäcks som snabbt sprider sig över världen och dödar miljoner människor och hotar att förinta mänskligheten på kort tid. Det finns några bra filmer i den här genren, bl a Outbreak med Dustin Hoffman.

Så vad kan möjligen regissören Steven Söderbergh (Ocean 11-13, Full Frontal) tillföra denna genre? Och vilka karaktärer kan inte Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Judd Law och Laurence Fishburne frambringa i detta drama tro?

Svar: Inget.

Min uppfattning är att försöket att göra en s k ensemblefilm (dvs en film bestående av små individuella stories som vävs samman) misslyckas fullständigt. Ingen av karaktärerna utvecklas och får något djup. Engagemanget saknas, filmen saknar grundläggande dramaturgiska element, motsättningar och personligheter. Epedemin och alla miljoner som dör representeras av röda zoner på en karta eller en siffra i en nyhetsuppläsning. Kampen om att ta fram vaccin är inte spännande.

Filmen är dessvärre gäspande tråkig (jag gäspade flera gånger) och jag undrar varför den över huvud taget producerades. Trots min uppfattning har filmen fått 6,9 på IMDb av över 30.000 röstande. Så andra gillar den tydligen.

Betyg: ★★ (Medelmåttig)

En och en halv stjärna vore relevant, men jag delar inte ut halva stjärnor.

