Canon EOS 600D All included

Det är absolut inget fel på min Canon EOS 400D, det är en utmärkt mellanklasskamera. Det som fick mig att ta beslutet att köpa en ny var att jag ville ha en systemkamera som också kunde spela in HD video i hög kvalitet. Det innebär att jag kan fota och filma med samma utrustning, med Canons fina optik och bara ha en väska att släpa på. All included.

Den nya kameran är en Canon EOS 600D med 18 megapixlar och full HD 1920 x 1080 video i MOV-format. Den stora skillnaden mellan den och 400D, förutom videoinspelning, är högre upplösning och ljuskänslighet, upp till ISO 12 800. Displayen är större och ljusstarkare och kan vinklas ut och vridas. Den har också en ny funktion ”Smart motiv” där kameran utvärderar varje motiv och väljer optimala inställningar plus möjligheten att efterbehandla bilden i kameran efter att den är fotad. Vi får se hur det fungerar.

Till allroundoptik valde jag Canon EF-S 18-200 som fått fina testvärden och erbjuder ett kraftfullt omfång och som ersätter mina två gluggar till 400D. Jag kommer förmodligen att köpa fler gluggar med tiden, behoven får visa vägen. En sjysst makroglugg är alltid trevligt att ha.

Förutom en del tillbehör som blixt, mikrofon, filter, gorillapod och extrabatterier så är den stora frågan alltid väskan. Det finns flera miljarder att välja mellan. Jag fastnade för en så kallad slingbackväska (halv ryggsäck) som verkar vettig. Man bär den som en ryggsäck fast med bara ett axelband så att man snabbt kan vrida fram den och slita ut kameran och knäppa Årets Bild.

Den stora 3″ displayen kan vinklas ut och vridas och visar live view.

.

.

.