The Tree of Life ???

Ett nytt drama med Brad Pitt, Sean Penn och Jessica Chastain låter väl lite intressant. Speciellt om den fått 7,1 poäng på IMdB. Sagt och gjort, med lagom förväntan vevade vi igång rullen.

Halvvägs in i den 2,5 timmar långa filmen gav vi upp. Vi hade inte då fattat vad den gick ut på och någon handling eller motor i filmen fanns inte. Något förbryllad stängde vi av och jag började läsa lite om filmen.

Terrence Malick

Filmen är skriven och regisserad av en snubbe som heter Terrence Malick, känd för filmen The Thin Red Line. Malick gjorde sin första film redan 1969 och The Family Tree är hans femte. Så han har inte varit särskilt produktiv. Han försvann från filmbranchen i ett antal år och återkom med den här filmen.

The Tree of Life är möjligen en ödmjuk hyllning till Livet. Den är ”konstnärligt” gjord med långa experimentella och pretentiösa episoder om hur planeterna och livet uppstod å ena sidan. På den andra sidan så har vi den vuxne Sean Penn som varje dag sörjer sin döde bror som han miste som ung. En röst återkommer som pratar med Gud. Existensiella frågor gömmer sig i dunklet. Lågor som flämtar.

Hur som helst, den var för flummig för att platsa som en lördagsfilm.

En del älskar den andra avskyr den. Jag tänkte bara varna så att du inte gör samma misstag som jag, nämligen att förvänta dig ett bra drama med Brad Pitt, Sean Penn och Jessica Chastain.

Jag kan inte sätta betyg, eftersom jag inte sett färdigt filmen. Ärligt, så vet jag inte om jag kommer att göra det heller. Den får tre frågetecken så länge.

Se trailern