Nästa Honda…

Jag har kört Honda de senaste sju senaste bilarna jag haft. Ett par Civic och resten Accord. Det är ett tecken på att jag är rätt nöjd med Honda. Det har aldrig varit något fel på dem, förutom ett par högtalare som fick bytas i en av dem. De rullar på bara.Tanka och serva, det är allt. Stabila och komfortabla, kvalitet rakt igenom, välutrustade och mycket bil för pengarna.

Nu är det dags att byta igen. Honda ligger självklart bra till. Accorden känns numera lite för stor för oss och nya Civic är rätt läcker. I torsdags kväll var det premiärvisning på den och vi fick en liten provtur. Vi testkörde 1,8 lit Sportversionen med manuell 6-växlad låda. Omdömet är att nya Civic 2012 är en helt ny bil jämfört med den tidigare modellen. Pigg och trevlig att köra och en ombonad, komfortabel och funktionell modern interiör och förarmiljö.

Honda Civic 2012 kommer i Comfort-, Sport- och Executive-version med 1,4 eller 1,8 liters VTEC-bensinmotor eller 2,2 liters DTEC-dieselmotor på respektive 100, 142 och 150 hk. Av en anledning vi inte förstår så finns inte dieselmotorn med automatlåda. De olika versionerna skiljer sig marginellt med olika utrustningspaket och designdetaljer.

Full lasthöjd från golv till tak

Utrymmesmässigt är den storleken mindre än Accorden. För att vara en bil i det s k C-segmentet (Compact Car) så det känns inte så mycket i framsätet. Den är rymlig och luftig men naturligtvis lite mindre i baksätet, trots det är den femsitsig. Bagagemässigt är den nästan större än Accorden tack vare den högre svansföringen. Civics ”Magic”-säten bak går både att fälla fram för att förlänga bagageutrymmet eller fälla upp som biofåtöljer för att ge ett stort och högt lasturymme inne i kupén. Smart – det finns plats för en 50″ TV där. Och smart är nog en bra beskrivning på bilen. Den har en rad smarta och finurliga lösningar och säkerhetstänk som backkamera, automatisk anpassningsbar farthållare, automatisk avbländning av helljus, nyckellös upplåsning och start, inbyggd bluetooth och handsfree, med mera, med mera. Honda skryter själva med att det inte finns någon bil i C-klassen med så mycket säkerhetsutrustning som nya Civic. Och det kanske stämmer.

Executive är den mest utrustade, så det lutar åt en sådan med en 1,8 lit automatlåda. Den har motsvarande utrustningsstandard som min nuvarande Accord Executive, plus en hel del nyheter. Och det är ju en godispåse för en pryldåre som jag.