The Girl with the Dragon Tatoo ✭✭✭

Efter att nästan ha sträckläst Stieg Larssons spännande Millenium-trlogi om journalisten Mikael Blomqvist och datahackaren och researchern Lisbeth Salander, så hade jag rätt blandade förväntningar på filmen. Den amerikanska versionen. Jag har min vana trogen inte sett den svenska filmtrilogin, så jag kan inte jämföra dem.

Jag kan tänka mig att det är en utmaning att omforma böckerna till ett fungerande filmmanus. Stieg Larsson är bitvis rätt tråkigt omständig och sjunker ner i detaljer och ovidkommande svängar, för att i nästa stund servera spänning i världsklass och oväntade vändningar. Att skriva filmanus är att fokusera på gobitarma, de drivande händelserna och reducera bakgrundsinformationen till tillräckligt andel för att storyn inte ska falla ihop.

Jag tycker Steven Zaillian, som skrivit filmmanus, har gjort ett gott jobb. Man har skurit där det varit möjligt och ändrat vissa komplicerade utvikningar, t ex resan till fårfarmen i Australien, till enklare, men fullt fungerande lösningar. Det gäller att prioritera och kompromissa när man anpassar en bok till rörliga bilder, klipp och en begränsad tid.

Daniel Craig är inte den perfekte Mikael Blomqvist. Han är rätt stereotyp och har svårt att förmedla känslor. Såsom jag uppfattar Mikael så är en tänkande människa med känslor, som mot sin vilja hamnar i en soppa där han egentligen inte vill vara. Hans journalistiska nyfikenhet tvingar honom kvar att löpa linan ut. Han är både rädd och lite naiv men metodisk i att gräva, ifrågasätta och lägga pussel. Däremot gillar jag rollbesättningen i övrigt. Rooney Mara som Lisbeth Salander, intensiteten är lysande och hon äger varje scen hon är med i. Tyvärr spelade man ner hennes fotografiska minne och skarpa förmåga i förhållande till boken.

Jag har hört från flera håll att de svenska filmerna var lika bra och att Noomi Rapace gör en bättre Salander. Svenska filmer är inte mitt favoritämne men jag gav första filmen ”Män som hatar kvinnor” chansen. När en tröttsam Sven-Bertil Taube börjar berätta historien om Harriet verbalt, istället för att visa den i bilder, gav jag upp och suckade nåt om svensk pratteaterfilm igen. Spolade fram en och tittade på några scener med Noomi. Jag kan hålla med om att hon var bättre stylad men hon hade inte samma intensitet som Rooney Mara. Och Mikael Nyqvist som Mikael Blomqvist var ett tröttsamt val, minst lika fel som Daniel Craig men åt motssatta hållet. Karln är ju fullständigt ointressant.

Jag ger den amerikanska versionen fullt godkänt och rekommenderas. Jag ser fram mot uppföljarna i trilogin.

Betyg: ✭✭✭ (Bra)

