Sverige laddar för elbilar

Det rör på sig i Sverige. I rätt riktning dessutom. Utmed E4, E6 och E40:an byggs, med start i sommar, snabbladdningsstationer för elbilar var sjätte mil. Det är inte den vassaste tekniken för snabbladdning ännu, eftersom bilarna generellt inte är förberedda för det. Men det är en början på utbyggnaden av infrastruktur för riksdagens mål med ett fossilfritt trafiksystem i Sverige 2030.

I sommar börjar OKQ8 installera snabbladdare som laddar elbilen på 20 minuter på 8-10 stationer längs sträckan Stockholm-Göteborg. Nästa fas i utbyggnaden blir sträckan Göteborg-Malmö och tredje fasen blir Malmö-Stockholm. Allt ska vara klart under 2015, enligt Ny Teknik.

I Umeå har man satt in den första elbussen som snabbladdas vid ändstationerna. Bilbranschen tar elbilen på allvar och de flesta biltillverkarna satsar enorma resurser på att utveckla allt effektivare elbilar, både laddbilar och bränslecellsbilar. Antalet elbilsmodeller ökar snabbt. Infrastrukturen för laddbilar är enklast att lösa eftersom el finns överallt, även om den kräver stora investeringar.

Vi behöver också komma igång på allvar med .en infrastruktur för bränslecellsbilar (de har storlek, räckvidd och prestanda som en vanlig bensinbil), med vätgasproduktion och distribution. Den är idag dåligt utbyggd i Sverige. Ett enda tankställe finns, i Malmö. I Norge och Kalifornien finns sträckor med vätgasmackar så tätt utplacerade att det går att köra bil med vätgas som enda bränsle, och i Sydkorea finns det enbart i Seoulregionen tio vätgasmackar.

Se tidigare skrivet om riksdagens miljömål.

► Fossilfri trafik i Sverige 203o

► Din nästa bil blir en elbil