Att leva med strömmen

Jag guppar omkring i Livets Flod. Följer strömmen och är nyfiken på vart floden leder mig. Floden är Livet och Jaget som är i ständig rörelse. Ibland i lugna vatten men emellanåt kommer man till strida strömmar och forsar. Då gäller det att göra rätt val för att undvika stockar och stenar. Men aldrig simma mot strömmen och försöka ta kontroll över vart min flod leder mig. Följ med, men var uppmärksam.

Jag har försökt styra floden i många år, men misslyckats med att ändra riktning på den. Jag har kapitulerat och blivit nyfiken istället. Nyfiken på vart den leder. Ibland flyter jag fram bland karga och mörka berg för att bakom nästa krök uppleva grönskande och sprudlande vacker natur. Det är omvärlden jag ser, livets landskap i äkta 3D. Också i ständig förändring, varje meter är unik, varje klippa berättar en historia, varje livsform är ett mirakel. Varje dag är en upplevelse, ett nytt scenario, nya händelser och en möjlighet att göra bra och skapande val.

På natten ser jag stjärnorna och Vintergatan. Rinner floder där också? Inom mig har jag en känsla av att floden rinner överallt. För inte ens Vintergatan eller planeterna runt stjärnorna på himlen är konstanta. De är också med i förändringens ström. Stjärnor kollapsar och nya stjärnor föds, precis som livet på Jorden. En universell ständigt pågående process. Det sägs att energi inte kan förbrukas eller förstöras, bara omvandlas. Livsenergi är den form av energi som skapar vårt medvetande, själen, anden i oss, det som fysiskt ingen kan påvisa men som finns där och som lämnar oss när vi dör. Och som omvandlas till något. Nytt liv? Och det är livsenergin som förbinder mig med flodens energiströmmar och den energi som strömmar genom hela universum. Jag är en del av helheten och helheten är en del av mig. Jag är trygg i floden men för liten för att förstå hur helheten fungerar. Vetenskapen kan beräkna skeenden och har teorier om kemi och fysik, men kan inte svara på frågan. Varför? Att det inte är Slumpen som kokat ihop alltsammans är solklart. Det fixar han inte. Det är alldeles för enastående och mirakulöst mäktigt för det.

Sköna tankar. Här och nu, mitt i evigheten. Ha en bra dag.

