Microsoft, fem år senare

Den 9 juni 2007 var och blev en historisk dag. Det var den dagen då Steve Jobs visade upp iPhone för världen. Apple förklarade krig mot dåtidens sunkiga och dåliga mobiltelefoner. En marknad som dominerades av Nokia, Sony-Ericsson, Motorola, RIM och Microsoft. Steve Jobs presenterade iPhone som ”en revolutioär och magisk produkt som är fem år före alla andra mobiltelefoner. Idag kommer Apple att uppfinna telefonen på nytt”.

► Se presentationen, den är historisk.

Vad hände? Nokia fnyste, Sony likaså och Microsoft skrattade ut den. Inte skulle väl ett dataföretag komma och tala om för mobilbranschens jättar hur en mobiltelefon ska fungera. Men kunderna älskade iPhone och inom loppet av ett par år hade Apple och iPhone vänt upp och ner på hela mobiltelefonbranschen, precis som Steve förutsade. Några av mobilföretagen började hänga på trenden medan de stora, Nokia, Sony-Ericsson och Microsoft inte fattade någonting.

Apple har på rekordtid blivit den som tjänar mest i branschen. Klicka för att förstora.

Det har gått fem år nu. iPhone är fortfarande flera år före alla andra mobiltelefoner i många avseenden. De som hajade trenden lutade sig mot Googles nysläppta Android och kopierade iPhone så gott man kunde, vilket blivit en stor men fragmenterad och förvirrad marknad med tveksam lönsamhet. Man undrar vad Nokia och Microsoft, Sony-Ericsson och RIM gjorde. Väntade på att trenden skulle blåsa förbi?

På datorfronten har Apple kapat åt sig det lönsammaste segmentet. På datorer över 10.000 kr har man 90% i marknadsandel, medan Windowsvärldens tillverkare slåss om low end, billiga och kraftlösa netbooks för någon tusenlapp. Och alla undrade om Apple också ska komma med en liten netbook. Apple kallar dem alla för crapbooks och lanserade MacBook Air och helt nyligen världens bästa laptop, MacBook Pro med Retina display.

Den 27 januari 2010 introducerar Apple, inte helt otippat, istället iPad som sätter punkt för crapbook-marknaden. Vem vill ha en taskig netbook för 3-4 000 kr när man kan få en läcker modern iPad för samma pengar.

Nokia, Sony-Ericsson, Microsoft, RIM med flera ser sina marknadsandelar rasa med en dramatisk hastighet stora ekonomiska konsekvenser. Sony-Ericsson separerar medan Nokia-Microsoft snarare flyttar ihop genom ett gemensamt partnerskap för att återta marknad i en gemensam satsning kring Windows Phone. Windows har tappat i stort sett hela sin marknad på nolltid.

Handhållen, vridbar pekdator

Efter nyår 2012 lanserar Nokia Lumia 900 med Windows Phone 7 med Metro. Den lanseras som ”Supermobilen som krossar allt motstånd” och som toppar alla listor i USA. Några månader senar vinstvarnar Nokia och rapporterar om utebliven försäljning. Lumia (som säkert är en bra telefon) blev inte det genombrott Nokia och Microsoft så väl behövde.

Nu börjar det bli jobbigt och pinsamt. Dataföretaget (Apple) som inte kunde nåt om mobilmarknaden, kom in och vände upp och ner på hela deras värld, Apple gjorde allt rätt och gick om hela gänget i marknadsvärde. Oooops.

Ultrabook eller PC laptop

Därför presenterar nu ett märkbart pressat Microsoft sin egen hårdvara, Surface. Man vet inte vilken väg man ska välja så man lanserar den för två olika icke kompatibla plattformar. Surface är långt ifrån en iPad. Det är mer en ultrabook eller en PC med tangetbord i fodralet. Den Surface som presenterades var WiFi only och långt ifrån en färdig produkt, vilket ytterligare förstärker hur den pressats fram. Tangentbordet verkade till exempel inte fungera eftersom ingen demonstrerade det.

► Se presentationen, den är inte historisk.

Google förväntas göra en motsvarande presentation på onsdag av en egen Nexus-platta eftersom Android-plattorna hittills inte lyckats ta några nämnbara marknadsandelar från iPad.

Kommer Ballmer att lyckas?

För Microsoft är detta ödesmättat. Att efter fem år ännu inte ha produkter på marknaden i de nya segmenten är ett totalt misslyckande. Steve Ballmer behöver lyckas med Surface och nya Windows 8 Phone. Apples inbrytning på företagsmarknaden både med iPhone och iPad är det största hotet. Om företagsmarknaden gillar iPhone och iPad så är steget inte så långt till att också börja gilla Mac OSX istället för Windows, och det vet Ballmer. Ännu en halvmesyr har Microsoft inte råd med.

Förändringens vindar slutar aldrig att blåsa.

► Side by side: iPad and Surface presentation (humor)

Apples tillväxt de senaste åren har i huvudsak skett på den mobila marknaden. De är idag mer än dubbelt så mycket värda som Microsoft och tre gånger större än Google.