Lyxfamiljebil utan avgasrör

Alla elbilar (laddbilar) är små, fula och har taskig räckvidd. Det vet alla.

Inte sant. I dagarna har de första Tesla Model S börjat rulla ut på vägarna. Tesla skapade stor uppmärksamhet med Tesla Roadster, en mycket kapabel eldriven sportbil med imponerande prestanda, som nu lagts på hyllan. Model S är en fullstor familjbil i lyxklassen, med samma imponerande prestanda. Eller vad sägs om räckvidd på upp till 50 mil på en laddning, 0-100 på drygt 4 sekunder och en toppfart på 200 km/tim. Snabbladdning (80%) på 45 min, fulladdning med kraftfull laddare 3-5 timmar.

Tesla har jobbat hårt med teknik, prestanda och design. Men den har två svagheter i dagsläget. En som den delar med alla elbilar, nämligen oacceptabelt långa laddtider. Och det andra är en prisbild på mellan 400 – 600.000 kr (det finns tre varianter på Model S) med olika motoreffekt. Det som skiljer Tessla Model S från andra elbilar är storleken och designen. Det är en fullstor och snygg elbil.

Elbilsutvecklingen går framåt, och spjutspetsbilar som Tesla behövs för att driva utvecklingen och kreativiteten framåt i elbilsbranschen. Vi gillar bilar utan avgasrör.

Men kommer laddbilar i normalprisklassen att kunna erbjuda bättre komfort och prestanda. Kommer laddtiderna att kunna minimeras och motsvara ett normal tankstopp på neråt 15 minuter? Jag vet att det arbetas intesivt på det och tekniska framsteg görs hela tiden.

Eller är det bränslecellsbilarna som först kommer att få oss att byta till elbilar. De har fördelen med storlek, komfort och räckvidd redan. De har heller inga problem med tankningstider. Problemet är var man hittar hydropumpar att tanka. Många är övertygade om att bränslecellsbilen kommer att bli vår framtida familjebil och att kanske de mindre laddbilarna blir lösningen för de som bara behöver en city- eller shoppingbil.

Jag får snart en ny bil. En bensinbil, visserligen bränslesnål. Men jag hoppas att det kan bli min sista och att när det blir dags att byta igen om några år, så är problemen ovan lösta. Då finns det hydropumpar och snabbladdningsstationer där det nu finns vanliga bensinmackar. Jag hoppas också att regeringen använder sina styrmedel (med kraftigt höjda bensinpriser som subventionerar ellbilsägandet) för att påskynda övergången till en fossilfri trafik.

Att köra bensinbil och släppa ut koldioxider idag är inte ok för samvetet.

Amen.

► Tesla Motors