Några mil med Honda Civic 2012

Nu har jag haft tid att bekanta mig med min nya Honda Civic och är överväldigande positiv till bilen. Såväl utseende, komfort, utrymmen, utrustning och prestanda. Jag trivs i den. Miljön är ombonad och den har suveräna lastutrymmen för sin storlek. Man sitter bekvämt fyra personer och man kan klämma in en femte i mitten bak, dock på bekostnad av bekvämligheten. Civic 2012 är en helt ny version från grunden och det märks. Den har mognat och blivit vuxen, bredare och större och mer komfort och kvalitet. En hel del av Accordens finesser finns med i Civicen som adaptiv farthållare, automatiskt ljus och avbländning, backkamera, navigator och den är numera också nyckellös.

Honda Civic 5d Executive Advanced i Värmlandsskogarna

Att motorn inte är lika pigg som Accorden är förlåtligt. Automatlådan växlar mjukt och effektivt och 1,8 litersmotorn med 150 hk räcker långt i vardagstrafiken. Trycker man in den gröna ekonomiknappen så växlar den snällare och blir mer tolerant med farthållaren. Och bensinsnålare förstås. Men man kan också sätta växelspaken i sportläget och få ett helt annat uppträdande.

Honda Civic är inte en skramlig mellanbil fylld med kompromisser. Den är genomtänkt, gedigen, välutrustad och känns mycket robust. Den känns som att köra en stor bil, om du förstår vad jag menar.

.

.