Biblioteken och bokbranschen

Sedan en tid tillbaka har jag börjat låna e-böcker på Biblioteket. Tycker det är enkelt, trevligt och mycket praktiskt att alltid ha något läsvärt med sig i iPad:en. Dessutom väger de inget.

Jag läste precis ut Paganinikontraktet av Lars Kepler och loggade in för att låna ett par nya böcker. Gissa om man blir förvånad av detta besked:

Vi har tillfälligt nått taket vad gäller utlån för e-böcker. Den 2 april är tjänsten åter öppen.

Något är fel. Jag fick beskedet att de nått sitt budgettak. Förlagen kräver ersättning per utlånad e-bok och nu är pengarna slut.

apple_book-store Jag kan förstå att förlagen vill begränsa tillgången på gratis e-böcker från biblioteken, det är ju ett hot mot deras plånböcker. Vi ser ju samma sak hända i hela underhållningsbranschen. De förmår inte anpassa sig till marknaden utan håller fast i sina gamla affärsmodeller. Biblioteken å andra sidan hamnar i en väldigt knepig situation, där principen om fri utlåning ställs mot kommersiella intressen som begränsar denna ”public service”. Kostnaden per utlånad e-bok lär vara ca 20 kr.

Men är inte hela prissättningen av e-böcker lite galen, tänker jag. Om vi tar ovan nämda Paganinikontraktet så kostar den 109:- att köpa som fysisk bok från Bokus. Vill jag ha den inbunden får jag betala 197:- på Bokia. En pocketversion på Bokus kostar 49:-, en ljudbok kostar 147:- och en e-bok för nedladdning 99:-.

Att producera, trycka och distribuera böcker kostar pengar, det vet jag. Det är inte billigt. Men att producera en ePub-fil kostar jämförelsevis nästan ingenting. Ändå kostar den nästan lika mycket som en fysisk bok att köpa och ladda ner, trots att förlagen slipper mångfaldigandekostnader och distributionskostnader. En fil på en server kostar inte mycket jämfört med kostnaden att få ut 50.000 böcker till landets bokhandlare. Detta är ännu ett exempel på gamla affärsmodeller som inte fungerar i moderna tider.

Jag tror det är en stor skillnad mellan bokälskare som vill köpa böcker, äga dem och ha fina bokhyllor hemma, och bokälskare som bara vill läsa och njuta av en god bok, men som inte behöver äga eller pryda sitt hem med välfyllda bokhyllor. Böcker är som film. Har du läst den så behöver du den inte mer. Böcker är inte som musik, bra låtar vill man lyssna på om och om igen.

Förr hade jag stora samlingar av filmer på VHS, därefter på DVD och Blu-ray, jag hade musiksamlingar LP-skivor, kasettband och CD-skivor. Jag var tvungen att äga dem för att kunna se dem. Jag kunde hyra filmer för 39:- i kiosken också. Men samlingen i sig hade ett värde, även om jag inte såg filmerna en andra gång. Idag köper jag aldrig film och musik i fysisk form*. Samlandet i bokhyllan har inget värde för mig. Jag hyr film via iTunes och Netflix och köper min musik via iTunes eller lyssnar på den via Spotify.

Jag kan se de filmer och tv-serier jag vill och lyssna på den musik jag vill, när helst jag vill från min dator, min hemmaanläggning, min iPad och min telefon. Det är moderna tider för mig.

Jag vet inte hur mycket duon bakom Lars Kepler tjänar på sitt författande och vilken royalty de får per såld bok. Men självklart ska skapande belönas och stimuleras. Förlagen å andra sidan har omkostnader för att marknadsföra, producera och distribuera böckerna och ska ha betalt för det. Den sammanlagda kostnaden för att producera en bok är trots allt lägre än att producera en film. Jag kan köpa en fysisk Blu-rayskiva med filmatiseritngen av Lars Keplers Hypnotisören för 199:-, ladda ner den för 169:- eller hyra den för 49:-.

Varför kan jag då inte välja mellan att köpa boken för 109:-, ladda ner den för 79:- eller hyra den för 29:- via exempelvis biblioteken eller andra kanaler? Hyrfilm är ett naturligt begrepp, varför är inte hyrböcker det?

Eller hyrkonst? Vad säger att vi inte har bildskärmsramar istället för tavlor uppsatta på väggarna i framtiden och köper, hyr eller prenumererar på konst via nätet?

.

9789143505955_200_paganinikontraktet_e-bokPaganinikontraktet, Lars Kepler, spännande polisthriller.

.

.

– – –

* med undtantag för vissa samlingsboxar där jag är intresserad av extramaterialet och att se filmerna igen.

