Affärsförslag till Biblioteken

Jag gillar att läsa böcker. För mig är böcker som att titta på film. Jag läser sällan eller aldrig om en bok och det är endast några få filmer jag ser mer än en gång. Alltså har jag inget behov av att äga böcker. E-böcker passar mig som handsken. Jag köper ytterst sällan DVD- eller Bluray-skivor, förutom några samlingar jag vill ha (oftast för extramaterialet) som exempelvis Sagan om Ringen och Star Wars. Kokböcker och fina fotoböcker vill man också äga, men inte varenda thriller eller roman man läser.

Priset på att köpa e-böcker är vansinnigt. Och jag vill inte fylla min iPad med lästa böcker. Så Bibliotekens utlåning av e-böcker är bra. Jag lånar en bok och har en månad på mig att läsa den. Sen lånar jag en ny.

Problemet är att Bibliotekens möjligheter att låna ut e-böcker är begränsad av ekonomiska skäl. Förlaget e-Lib ska ha sin beskärda del och kostnaden för varje utlånad e-bok är 20 kr. Vansinnigt med tanke på att det handlar om en enda datafil, eller hur? Så därför slår Biblioteken i budgettaket och tvingas stänga ner möjligheten till att låna ut e-böcker till nästa budgetperiod. Mycket frustrerande. Hur i helskotta kan en nedladdad e-bok från t ex Bokia kosta mer än en nedladdad nyproducerad långfilm i HD?

Mitt förslag är att Biblioteken, förutom nuvarande modell, inrättar en medlemsklubb, där vi som som struntar i budgettaken betalar 20 kr per lånad bok. Jag har inga problem med det. Jag betalar ju 49 kr för att hyra en HD-film via iTunes utan att hosta, så varför inte en tjuga för en bra bok?

Något att fundera på för Biblioteken, kanske?

– – –

SandmannenJag har nyligen läst pseudomymen Lars Keplers fyra välskrivna och spännande böcker om kommisarie Joona Linna. Rekommenderas varmt, men läs dem i rätt ordning. De tre första kunde jag låna från Biblioteleket men den fjärde, Sandmannen, var jag tvungen att köpa för 160 kr via AdLibris därför att biblioteket slagit i budgettaket och kunde inte låna ut mer förrän en månad senare.

Jag vill inte äga boken. Inte ens för 49 kr. Lika lite som jag vill ladda ner och äga en film med Clint Eastwood för 149 kr.