Facebook Home: Creepy gets creepier

storebror

Jag har redan spillt min galla över Facebook och exploateringen av sina medlemmar tidigare. Facebook är ingen ideell community som tycker att det är kul att folk vill använda deras plattform. Facebook har för länge sedan övergått till att använda sina miljoner användare som en handelsvara. Köpare är annonsörerna. Facebook gör allt de kan för att tillhandahålla så bra målgruppskriteria och träffsäkerhet som möjligt över sin handelsvara. Därför loggas allt du skriver och allt du gör på Facebook. Men det stannar inte där. Facebook har koll på vilka andra sajter du besöker, vilka sökord, vad du köper på nätet med mera. Bland annat dina klick på Gilla-knappar på nätet sätter tydliga fingeravtryck. Det kallas ultra-targeting.

Nu tar Facebook tekniken till ännu högre höjder genom att lansera Facebook Home för senare Androidtelefoner. På ytan ett sjysst skal som lägger sig ovanpå Android OS och som gör att Facebook kan ha koll på det mesta du gör. Vilka du ringer, vad du messar om, var du är, vilka du träffar och använda telefonen för att hämta en massa mätdata om platser och hur du rör dig, när och var du tar bilder och mycket mer. Facebook säger att de inte ska använda dessa nya möjligheter. Ännu. Men vem tror dem?

Allt för att tjäna pengar på att sälja ultra-targeted annonser.

Det finns ett ord för det: e-stalking. Facebook gör det dom gör, men får nu möjligheter att göra det ännu effektivare än någon annan. Känns det creepy?

Det blev inte som i George Orwells 1984 att ”Storebror ser dig” (Big Brother is watching you). Det blev Facebook som ser och övervakar dig istället. I Facebooks Galleria blir du skannad och kroppsvisiterad in på bara skinnet och dessutom får du din skalle röntgad med en tankelaser så att butikerna kan skylta upp med det du möjligen behöver och prioriterar.

Men Facebook behöver inte skämmas. De gör vad de gör. Det är deras affärsidé och deras data är värd guld. Möjligen kan jag fundera på att skämmas lite när jag beträder deras galleria.

.

Det som kanske är mest förvånande i sammanhanget är att det över huvud taget är möjligt i Android. Att Google kan tillåta att deras största konkurrent på Internetannonsering lägger sig över Googles operativsystem och snor annonsintäkterna. Shocking.

Annonser