Game of Thrones i verkligheten, typ

Det är lite intressant att följa jättarnas kamp i databranschen, i den numera så kallade Post-PC eran, eller Mobildatoråldern.

appleApple skapade den nya marknaden med sina ”game changers” iPhone, iPad och iOS. De tog mer eller mindre död på notebook-marknaden och fler traditionella mobiltelefontillverkare. Apple har en marknadsinriktning mot innovativa kvalitetsprodukter i de högre prissegmenten. Apple har ett mycket begränsat sortiment men är ”best in class” i de flesta. Apples strategi är inte att frälsa alla utan är rätt nöjda med sin placering på marknaden. Apple genererar ca 70% av mobilbranschens hela vinst. Apples framgång beror inte bara på produkterna utan kanske i lika hög grad på att man lyckades bygga upp ett ekosystem med app-utvecklare, tillbehörstillverkare och använda det etablerade iTunes som säljkanal. Apple har också i högre grad än konkurrenterna lyckats etablera sig på företagsmarknaden med både iPhone och iPad.

★ Apple kommer att fortsätta sin resa i enlighet med sin strategi, oavsett vad Wall Street och börsanalytikerna spekulerar. Apple är det mest innovativa företaget i branschen och kommer att lansera nya innovativa produkter och lösningar, när de kan och vid en tidpunkt de själva väljer. Om Apple anser att de lyfta tv-branschen till nya dimensioner genom innovativa lösningar, så gör de det. Men de väntar tills de kan presentera en fullt fungerande lösning. Halvmesyrer duger inte, det fick de erfara med Maps. Så funkar Apple.

samsungSamsung, ett nordkoreanskt företag med sisådär rykte, har grabbat åt sig en rejäl portion av marknaden genom att i flera fall kopierat Apples produkter och lösningar. De gjorde det snabbt och effektivt och levererar ett mycket brett men splittrat sortiment av mobiltelefoner och pekdatorer, varav många av dem är något mitt emellan. De spottar ut produkter och satsar mijarder på marknadsföring, men har inte lyckats ta initiativet från Apple. Även om de säljer avsevärt fler produkter så tjänar de betydligt mindre än Apple, i princip de återstående 30% av vinstpengarna. Till skillnad från Apple så är inte Samsungs sortiment homogent, här finns både gamla Bada-systemet, Windows 8 och olika generationer av Android.

★ Samsung är i grunden ett hårdvaruföretag och är idag helt beroende av Googles Android. Jag antar att Samsung inte vill något hellre än att ha ett eget operativsystem. Jag tippar att de har det inom ett par år. Samsungs strategi att ösa ut produkter och översvämma marknaden är en kortsiktig strategi som inte leder till några reella resultat. Deras senaste större lansering, Galaxy-showen på Radio City Hall, blev ingen större succé. Samsung byggde upp hype och förväntningar långt över vad de levererade. Samsung försöker intala marknaden att de är de nya Apple, men det övertygar inte. Samsung är inte ett innovativt företag i Apples klass.

msftMicrosoft som ledde PC-eran har förvånat marknaden med sin brist på handlingsförmåga. De blev inte bara tagna på sängen, de blev helt handlingsförlamade. Microsoft blev fem år efter Apple. De har inte lyckats etablera Windows på mobiltelefonmarknaden, trots samarbetet med Nokia, som var lika handfallna. Två handfallna kockar lagar inte en god soppa, som det heter. Och Microsofts lansering av Surface RT är närmast att likna med en flopp. Hoppet stod till Surface Pro som vi inte sett så mycket av ännu. Windows 8 till PC har heller inte givit företaget den dragkraft som de såväl behöver. Microsofts andra kassako, Office, har man tjuvhållit på och vägrat släppa till de som vill ha den, iPad-användarna på företagen. Nu talas det om att Office ska komma till iPad 2014. Men risken är då att de flesta redan hittat andra lösningar.

★ Microsoft verkar sakna strategi och har tagit ett antal märkliga beslut. Ett var att tillverka egen hårdvara (Surface) vilket var självmål och sänkte motivationen hos många av deras lojala hårdvaruföretag och fick dem att välja Android istället. Windows 8 med sitt blandade gränssnitt var också ett strategiskt knepigt val som inte gjort det lättare för Microsoft. Med en kraftigt minskande PC-marknaden till fördel för mobildatorer, riskerar Microsoft att förminskas i takt med den.

googleGoogle vars basverksamhet är sökning och annonsförsäljning, har under åren gett sig in på olika sidospår. Google Maps har varit ett av de mest lyckade. Att tillverka ett operativsystem för mobiltelefoner och sedemera pekdatorer, Android, och skänka bort det är lite knepigt. Tanken är väl att annonsintäkterna för denna nya marknad ska kompensera. Android har blivit vad Windows var på PC-marknaden, ett operativsystem som de olika hårdvaruleverantörerna fyllde med egna funktioner och program. Samsung inte minst. Det har resulterat i en besvärande fragmenterad värld med olika Androidversioner och kompabilitetsproblem. Och enligt senare rapporter verkar Android även ärvt Windows sårbarhet för virus och attacker. Microsoft hade i alla fall förstånd att ta rejält betalt för Windows.

★ Att nu Facebook med sitt nya app Home kidnappar Googles marknad genom att sätta sig över Android är synnerligen överraskande. Googles köp av Motorola var också ett förbryllande beslut, eftersom det signalerar ett hot mot underleverantörerna. Även om syftet var att köpa Motorolas patentportfölj så har det heller inte rönt några framgångar i den legala boxningsrinken.

Förlorarna Nokia, HTC, LG, Blackberry och andra tidigare framgångsrika mobiltillverkare lever idag ett marginaliserat liv i skuggan av Apple och Samsung, ett liv utan mer än smulor från vinstkakan, i många fall inte ens det. Dit kan vi snart också räkna Dell, HP, Acer, Sony och andra PC-tillverkare. Även om kraftfulla produktionsdatorer kommer att behövas så kommer sannolikt stora delar av hushållsmarknaden att förändras. Det pågår redan.

.

Vem vet? Plötsligt händer något som förändrar allt igen. Det är evolutionens gång.

.