Jag har kontaktproblem, kan någon hjälpa mig?

För första gången i mitt liv är jag totally lost. Okey, det var kanske inte riktigt sant. Men ändå. Lost är ordet.

Jag brukar vara rätt bra på att koppla ihop saker och få det att fungera, men nu har jag sprungit in i väggen med en koppling jag inte får till. Kanske lossnar det om jag skriver om det, tänker jag. Eller kanske någon smartare än jag kommer med ett svar.

Lite bakgrund först. Jag är engagerad i styrelsen i min bostadsrättsförening som ansvarig för information och kommunikation. Det innefattar bland annat att underhålla och uppdatera informationen i en lokal kanal vi har för våra medlemmar via Comhems kabel-tv. När jag tackade ja till uppdraget började jag med att riva ut en gammal trött PC och ett ålderstiget hopplöst program för att skapa slides till infokanalen (det är en slideshow som rullar). Jag bytte ut den mot en äldre Mac mini jag hade och lät Internetansluta den. Och så började jag producera information med hjälp av Apples KeyNote (som jag gillar) och kunde ladda upp dem till Mac minin närhelst och varhelst jag befann mig. Smutt och smidigt.

dvi-videoFrån kabel-tv nätverket har vi en anslutning med en vanlig RCA videokabel. Den gamla Mac minin (2007) hade en DVI utgång så jag löste det med en DVI-videoadapter (se bild). Fungerade klockrent.

Men den Mac minin har stannat i utvecklingen vid Sow Leopard. Så när senaste versionen av KeyNote ville ha Moutain Lion så tänkte jag ersätta den med en nyare Mac mini (2012). De nya Mac mini har både mini Displayport (Thunderbolt) och HDMI. Så med ett antal olika adaptrar försökte jag få till det, utan framgång. Den nya Mac minin ville inte känna av att det fanns en tv i andra änden.

minidviLyckligtvis hade jag ännu en Mac mini från 2009 till hands som dessutom kunde uppdateras till Mountain Lion. Men istället för en DVI-port så har den en mini DVI-port. No big deal. Jag skickade efter en miniDVI-videoadapter, liknande den jag hade som fungerade, och traskade iväg till datarummet och skulle installera.

Minst sagt förvånande så fungerade det inte. Mac minin ville inte känna igen någon tv i andra änden och någon signal kom inte ut på nätverket. I systeminställningarna kunde jag inte lägga till en ny ”display” i tvupplösning eller ens söka fram den. Något frustrerad fick jag packa ihop och gå hem igen. Varför fungerade det inte?

Totally lost, there. For now, that is.

