Bästa städhjälpen. Håller skrivbordet rent

Ett litet program till MacOSX som gör stora under heter Hazel. Det är ett litet städprogram som jag inte skulle vilja vara utan. Den håller mitt skrivbord rent och fint från en massa ikoner och filer.

hazel

I Hazel kan du ställa in vad programmet ska göra med de filer som landar på skrivbordet eller i din Download-mapp, till exempel. Jag har ställt in Hazel att så snart det hamnar en fil på skrivbordet ska den läggas i min mapp Downloads. Och när en fil hamnar i Downloads ska Hazel flytta bildfiler till en bildmapp, dokument till en dokumentmapp, PDF-filer i en pdfmapp , filmfiler i en moviemapp och så vidare. Det gör det lätt för mig att söka och hitta filer som jag laddat ner.

hazelsetup

Du kan enkelt skapa vilka regler du vill. Hazel jobbar diskret i bakgrunden och stör inte. En annan finess är om du raderar en applikation så hittar Hazel alla preferencefiler och annat som hänger samman med applikationen, och frågar om du vill kasta dem också.

Läs mer på Noodlesofts hemsida.