Honda, ge oss Apple CarPlay!

Jag har kört Honda i många år. Jag är inne på min åttonde och har alltid varit en nöjd kund och bilarna har rullat skönt, bekvämt och piggt utan några problem.

Nu ska jag byta igen. Min nionde. För första gången gör Honda mig besviken. Jag är inte besviken på bilen utan på hur de tänker. Fler och fler bilmärken har insett att många bilägare vill att våra smartphones ska integreras mer optimalt i bilen. Därför bygger in de stöd för Apple CarPlay och Android Auto i sina dashboarads och navigeringssystem.

14.03.03-CarPlay-2

I USA stöder Honda Accord 2016 klokt båda systemen precis som många andra bilmärken. Honda säger att det handlar om ökad säkerhet i bilarna. Systemen är röststyrda så man kan be Siri att spela en låt, läsa upp ett meddelande eller fråga var närmaste bensinmack ligger. Utan att ta händerna från ratten eller blicken från vägen.

2015-Honda-Civic-Sport-0

Dra de rätta slutsatserna

För Europa tänker Honda annorlunda. I Europa säljs det betydligt fler Androidtelefoner än iPhones, jämfört med USA. Så därför leverar det ett Androidbaserat dashboard.

I Sverige är det annorlunda, här är Android och iOS ungefär lika stora. Men man kan inte bara titta på marknadsandelar. Undersökningar visar att en mycket stor andel av de som har en Androidtelefon inte använder den som en smartphone utan som bara en telefon, till skillnad från iPhone-användare. En stor andel Androidägare är totalt ointresserade av integration med bilen, de är inte potentiella användare av Android Auto.

Låt oss få uppgradera

Så jag (och många med mig) kan inte använda iPhone i vår nya Honda. Om jag skulle ha något inflytande så skulle jag råda Honda att tänka om. Jag, och jag tror många med mig, skulle med glädje uppdatera Hondas europeiska dashboard-system till det med Android/iOS, även om det kostar några kronor. Uppenbarligen finns ju lösningen. Ge oss den, tack.

Honda fixa detta! Ge oss ett uppgraderingserbjudande.

Honda-Civic-2015-9