Transcendental Meditation: Varför jag mediterar?

Inget växer utan tillgång till daglig näring

Varför går jag upp i god tid varje morgon så att jag efter duschen hinner med cirka en halvtimme i vardagsrumssoffan med slutna ögon, innan jag äter frukost och åker till jobbet?

Enkelt svar: Om jag inte gör det så får jag en sämre dag.

Vad händer då i soffan? Jag sätter mig bekvämt och efter några minuter med slutna ögon har andningen stillat ned sig och jag tänker tyst för mig själv mitt mantra och jag repterar det lungt och stilla, tyst och utan ansträngning eller koncentration. Jag känner hur allt stillar ner sig och jag sjunker ner i mig själv till sköna lugna nivåer inombords. Det känns mycket behagligt och fridfullt. Tankar skingras och allt blir stilla och fint. En varm lyckokänsla sprider sig.

peaceful
Stilla, fridfullt och lugnt.

Det som händer när jag mediterar är att jag sjunker ner i en djup behaglig vila men är fullt vaken. Forskarna kallar det för ett fjärde metvetandetillstånd. De har sett via EEG hur hjärnans mönster blir helt annorlunda och mer koordinerat än när man är vaken, sover eller drömmer. Det som händer är att under denna vila så löses spänningar och stress upp och jag får med mig lungnet ut i vaket tillstånd när meditationen är över. Jag känner mig piggare, glad och positiv, har mer energi och är mer fokuserad på det jag gör. Det är som att allt blir klarare. Jag får mer gjort och drar inte på mig stress i samma utsträckning. Jag mår bättre både i kropp och själ. Det är värt en halvtimme (själva meditationen tar 20 minuter).

Inget växer utan tillgång till daglig näring
Inget växer utan tillgång till daglig näring

Om jag kan, mediterar jag en gång till när jag kommer hem vilket ger mig ny energi för det som ska göras hemma innan kvällen. Och jag sover gott på nätterna.

Den bästa mindsetting för dagen jag kan tänka mig

Den meditationsteknik jag använder kallas Transcendental Meditation (TM). Och att transcendera betyder att gå bortom vardagstillstånden och uppleva det gränslösa och naturliga medvetande som finns inom var och en. TM är en teknik att nå dit. Många har upplevt det spontant under korta tillfällen. Stunder då allt känns klarare och renare och vardagens liv och tankebrus tonar bort för en stund. Mantrat är ett ljud utan mening som fungerar som en hiss ner till allt mer stilla nivåer i medvetandet. TM hjälper mig att uppleva detta två gånger om dagen. Och genom regelbunden meditation tar jag med mig mer och mer av detta klarare medvetande ut i vardagen och livet. Det är en energikälla jag inte vill vara förutan.

Och det finaste är att jag har det här verktyget med mig alltid. Så oavsett om jag är på semester, tjänsteresa eller på annan plats, så kan jag sätta mig bekvämt, blunda och meditera. Jag gjort det på tåg, flyg och hotellrum. Det fungerar. Om det inte är tillräckligt lugnt omkring mig så sätter jag mina hörlurar i öronen för att dämpa omgivningen brus och låter medpassagerarna tro att jag blundar och njuter av musik.

Så nu vet du varför jag mediterar.

Jag ska berätta mer om att alla kan lära sig det.